Twee passies

 

Onze middelste dochter, Lise, heeft 2 passies : make-up (daarover een andere keer) en ‘de mens’.  Al van kleins af aan observeerde ze heel oplettend zowel bekenden als onbekenden in haar omgeving.  Nu boeit vooral de ontwikkeling van de kleuter haar, waardoor ze haar eerste jaar kleuteropleiding volgt.  Haar tweede stagemaand staat voor de deur.  Daarvoor leeft ze zich al weken uit bij het voorbereiden van de lessen.  Hoewel.  Uitleven is een verkeerd gekozen woord.  Het lesgeven aan kleuters is een serieuze taak en de voorbereidingen vragen veel en hard werk.

Het eerste thema op het programma is ‘de boerderij’.  Een kwart van onze living staat gevuld met tractoren en graansilo’s (het miniatuurwerk uiteraard), een koe die je kan melken (van karton en dus gelukkig geur- en geluidsvrij), eieren, kleine flesjes melk waarmee je kan meten en wegen, enz.  Vlak voor de ingang val je bijna over een zwembadje gevuld met stro en graan.  Alles om de taal, het wiskundig inzicht, de motoriek, en nog zoveel meer te verrijken vanuit de leefwereld van de kleuter.

‘Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed zit bij jou’, moedigde de stagebegeleider op de hogeschool haar aan.

En vandaag bekijkt ze haar mail.  Roerloos zit ze voor de computer.  Tranen in haar ogen.  Ik lees mee over haar schouder.  ‘Let erop, Lise, dat deze kleuters eind derde kleuterklas zijn en dat je voldoende aandacht dient te besteden aan taal en rekenen’, schrijft de begeleidende kleuterjuf.  ‘Je kan hen best ook werkblaadjes geven.’  Ik denk een beetje benauwd aan het zwembadje met stro dat morgen in haar klas zal staan…

Er klinkt paniek in haar stem.  ‘Er zitten taal- en rekenactiviteiten in mijn planning.  En wij mógen helemaal geen werkblaadjes geven !? Bij onze activiteiten moeten de kleuters ervaren en experimenteren.’  De theorie en de praktijk lijnrecht tegenover elkaar.  Ik weet het niet.  Wat ken ik nu helemaal van kleuters ?  En een leerkracht met zoveel jaren ervaring zal wel weten wat ze schrijft ? Met één korte mail wordt haar enthousiasme met de grond gelijk gemaakt.

Plots keert de strijdlust terug in haar stem.  ‘Ja, in de derde kleuterklas bereiden ze de kleuters voor op het eerste leerjaar, omdat ze daar op de bankjes moeten zitten.  Weet je dat ze daarom soms de kleuters in de twééde kleuterklas voorbereiden op de derde ?  Waarom schaffen we de kleuterklas dan gewoon niet af en zetten we hen vanaf het peuterklasje op de banken ??’

Zonder het zelf te beseffen haalt ze een serieus pijnpunt aan van onze moderne maatschappij.  Presteren, prestaties, prestigieus.  Letters, cijfers, papier, intellect.  Geen belevingswereld, geen gevoelswereld, weg passie.  Bij een gezond ontwikkeld persoon zouden denken, doen en voelen in balans moeten zijn.  Hoe kunnen we dat ooit bereiken in een onderwijs waar alleen plaats is voor denken ?

Mijn wagen zit intussen compleet volgeladen met al dat materiaal.  Ik breng haar morgen weg, en daarna zet ik de deur open voor jou.  En ik nodig je uit voor een info-avond rond míjn grote passie : aromatherapie !

Welkom ! 

Deel op facebook

OPENINGSUREN


Wo-Vrij : 10.00-18.00u
Za : 10.00u-13.00u

Maandag en dinsdag gesloten

 

Contactgegevens
Maya’s Natuurhuys
Maya Vereecken
Dries 16
9112   Sinaai
Tel  03 722 06 66
E-mail: maya@natuurhuys.be
BTW : BE0 788 137 470